BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, May 7, 2011

MAK, KAULAH SEGALANYA....



Salam...

Ibu, Umi, Emak, Mama, Mummy...macam2 lagi panggilan untuk seorang wanita yang sanggup mengorbankan apa sahaja hatta nyawa mereka semata-mata untuk anak mereka. Persoalannya sanggupkah 10 oarang anak melakukan pengorbanan yang sama untuk ibu mereka? Tepuk dada tanyalah iman.


Syurga dibawah tapak kaki ibu...begitu tinggi kedudukan seorang ibu sehingga Allah tidak akan meredhai kita jika ibu tidak meredhai kita. Selama mana kita tidak diredhai oleh ibubapa selama itu juga, kita hidup dalam kemurkaan dan kederhakaan kita terhadap Maha Pencipta sepertimana kisah Alqamah pada zaman Rasulullah, kisah si Tanggang dan Malin kundang di Nusantara


Aku juga mempunyai seorang ibu dan aku terpaksa berjauhan dengannya kerana amanah yang perlu aku galas . Setiap hari aku berdoa semoga suatu hari nanti aku dapat bersama ibuku untuk menunaikan tanggungjawabku sebagai seorang anak. Walaupuan aku tahu aku mungkin tidak dapat membalas segala pengorbanannya untuk ku. Ya Allah berikanlah aku kesempatan ini.

Bukan harta benda bertimbun-timbun serta segunung emas yang si ibu itu mahukan agar jasa dan baktinya dikenang serta dibalas.Tapi, cukuplah bagi mereka sedikit perhatian dan belaian kasih daripada anak kesayangan mereka di saat usia senja mereka. Saat ini perlakuan orang tua akan kembali ke alam kanak-kanak, di mana mereka amat memerlukan perhatian dan belaian kasih sayang sepertimana anak-anak kecil perlukan.

Perlu kita muhasabah diri, bilakah kali terakhir kita menanyakan khabar berita dari ibu, bilakah kali terakhir kita mencium, memeluk mesra dan meminta maaf dari ibu? Tapi untuk insan lain, kita rela berkorban masa dan harta demi menjaga hati dan perasaan mereka. Tapi untuk ibu kita yang mengorbankan seluruh hidupnya untuk melihat kita selamat dunia dan akhirat, apa yang pernah kita lakukan untuk gembirakan hati si ibu ini.

Perbaikilahdirimu anak-anak.“Di saat kau lena, dia berjaga...kau bersenang, dia bekerja...untukmu tiada terbatas...memberi, tidak mahu dibalas...ingin dibinanya untukmu kehidupan yang sempurna...punyai kekuatan jiwa...punyai maruah...leterannya dari rasa luhur...menegur sebelum terlanjur...itulah yang diwarisi...pesan ibu terpahat di hati...beringat-ingatlah...berpesan-pesan untuk kebaikan...marah bukan kebencian...tapi, tanda SAYANG...engkau semakin dewasa...berjiwa merdeka...Sedang dia semakin tua...membilang usia...di saat kau berjaya...dia tiada berdaya...semoga kau tak lupa...jasa bonda...




0 comments: